Образовно–научно поље: | Техничко – технолошке науке |
Научна, стручна или уметничка област: | Инжењерство заштите животне средине и заштите на раду |
Назив програма: | Заштита животне средине |
Врста и ниво студија: | Основне струковне студије, студије првог степена |
Стручни назив: | Струковни инжењер заштите животне средине |
Трајање студија: | Три године (шест семестара) |
Услови за упис: | Завршена средња школа |
Студијски програм Заштита животне средине на Високој школи примењених струковних студија у Врању произашао је из реалних потреба друштва и државе за стручњацима који ће бити, добри инжењери у области заштите животне средине (ваздуха, воде и земљишта), али и добри инжењери у области производње здраве хране која је тесно и нераскидиво повезана са здравом животном средином. С друге стране, ова потреба је проистекла из чињенице да су данас питања која су у вези са заштитом животне средине и у оквиру ње за производњу здраве хране доминантна, и у науци, али и у свим другим сегментима модерне цивилизације. Ниједна држава не може рачунати на учествовање у европским интеграцијама без високообразованих стручњака из ове области.
У последњих неколико година у Републици Србији су донешени системски закони у области животне средине: Закон о заштити животне средине, Закон о процени утицаја на животну средину, Закон о стратешкој процени утицаја на животну средину и Закон о интегрисаном спречавању и контроли загађења. Нити један од ових закона се не може успешно примењивати уколико држава нема високообразоване стручњаке из области заштите животне средине.
Потреба за оваквим профилом стручњака постоји у установама које се баве истраживањима у области заштите животне средине, у институцијама које се баве очувањем и унапређењем квалитета појединих сегмената животне средине, установама чији је примарни задатак очување животне средине и производња здраве хране, као и другим установама чија делатност захтева стручна знања из заштите животне средине.
Сврха студијског програма Заштита животне средине је формирање струковног инжењера који поседује стручна знања о заштити животне средине, као и способност и вештине потребне за имплементацију тих знања не само у области заштите, већ и на плану управљања и унапређења животне средине.
Циљ студијског програма Заштите животне средине јесте формирање стручњака који ће у потпуности моћи да разумеју природну суштину животне средине и природу бројних створених проблема у њој. На тај начин такви стручњаци биће у могућности да разликују нативне од антропогених облика у животној средини, што представља предуслов за очување природе и спречавања започетих процеса нарушавања еколошке равнотеже на Земљи.
Општа процена је да у овом тренутку број таквих стручњака у Србији није довољан. Државни је интерес да се у блиској будућности школују они који ће моћи да допринесу решавању нагомиланих проблема у области заштите животне средине.
Савладавањем студијског програма Заштита животне средине студент стиче следеће опште способности:
- Aнализу и синтезу знања у области заштите животне средине и производње здраве хране;
- Примену стечених знања у пракси учешћем у решавању проблема;
- Овладавање сложеним и специфичним методама и техникама истраживања у различитим сегментима животне средине и производњи здраве хране;
- Развој критичког мишљења о еколошким појмовима и приступу проблематици заштите животне средине;
- Изградњу правилног става према животној средини на принципима одрживог развоја;
- Развој стручних вештина, комуникационих способности и одговорности, самосталног и тимског рада у мултидисциплинарном окружењу;
- Савладавање основних вештина рада на рачунару.
Савладавањем студијског програма Заштита животне средине студент стиче следеће предметно–специфичне способности:
- Темељно познавање и разумевање законитости и принципа заштите животне средине и производње здраве хране;
- Решавање конкретних истраживачких проблема из области животне средине, уз употребу сложених научних метода и поступака;
- Разумевање специфичних задатака и одговорности у оквиру посла;
- Способност размене идеја, проблема и решења у области заштите животне средине и производње здраве хране;
- Повезивање знања из сродних и других дисциплина и њихова примена;
- Сакупљање и интерпретација релевантних информација и новина у заштити животне средине и производњи здраве хране из стручне и научне литературе;
- Потребу за сталним усавршавањем у струци;
- Вештине ефикасне стручне и научне комуникације, прикупљање и обраде релевантних података употребом информационо–комуникационих технологија у области заштите животне средине и производње здраве хране.
Опште и предметно–специфичне компетенције омогућавају студенту самостални рад и даље професионално усавршавање.
Исход процеса учења на студијском програму основних струковних студија Високе школе примењених струковних студија у Врању, Заштите животне средине, је стручњак са стручним називом струковни инжењер заштите животне средине који располаже кључним сазнањима и способношћу разумевања појава и процеса у животној средини и њеној заштити као и могућност дефинисања специфичне методологије решавања еколошких проблема на локалном и глобалном нивоу.
Заштита животне средине - Акредитација 2017
Р.б. |
Шифра предмета |
Назив предмета | Сем. | Тип | Статус предмета | Часови активне наставе | Остали часови | ЕСПБ | |||
П | В | ДОН | |||||||||
ПРВА ГОДИНА | |||||||||||
1. | AO01 | Математика | 1 | AO | O | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
2. | ПТ01 | Општа и неорганска хемија | 1 | АО | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
3. | ПТ02 | Биологија | 1 | АО | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
4. | АО04 | Примена рачунара | 1 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
5. | МИ36 | Физика | 1 | С | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
6. | ПЕ03 | Основи економије | 1 | С | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
7. | ПТ03 | Органска хемија | 2 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
8. | ЗЖ17 | Екологија и заштита животне средине | 2 | СА | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
9. | АО02 | Статистика | 2 | С | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
10. | МИ31 | Компјутерска графика | 2 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години | 20 | 10 | 10 | – | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години | 40 | ||||||||||
ДРУГА ГОДИНА | |||||||||||
11. | ПТ06 | Општа микробиологија | 3 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
12. | ПТ07 | Аналитичка хемија | 3 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 7 | |
13. | ПТ08 | Биохемија | 3 | С | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
14. | ЗЖ01 | Биотехнологије у животној средини | 3 | СА | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
15. | АО05 | Енглески језик 1 | 3 | АО | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
16. | ЗЖ02 | Еколошка микробиологија | 4 | СА | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
17. | ЗЖ18 | Физика животне средине | 4 | СА | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
18. | ПТ09 | Хемија животне средине | 4 | СА | О | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
19. | АО06 | Енглески језик 2 | 4 | АО | О | 2 | 2 | 0 | – | 5 | |
20. | ЗЖ05 | Обновљиви извори енергије | 4 | СА | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години | 20 | 10 | 10 | – | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години | 40 | ||||||||||
ТРЕЋА ГОДИНА | |||||||||||
21. | ПМ20 | Одрживи развој | 5 | С | О | 3 | 3 | 0 | – | 5 | |
Предмети изборног блока 1 (од 4 предмета студент бира 2) | |||||||||||
22. | ЗЖ06 | Агроекологија | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
23. | ЗЖ07 | Органска храна | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
ЗЖ08 | Анализа опасности у храни | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | ||
ПТ13 | Хигијена и безбедност хране | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | – | 6 | ||
Предмети изборног блока 2 (од 5 предмета студент бира 2) | |||||||||||
24. | ЗЖ09 | Хемија вода и отпадних вода | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
25. | ЗЖ10 | Мониторинг у животној средини | 5 | СА | И | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
ЗЖ03 | Методе анализе загађујућих супстанци | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | ||
ЗЖ13 | Екотоксикологија | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | ||
ЗЖ14 | Заштита биодиверзитета | 5 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | ||
26. | ЗЖ04 | Индустријски и опасан отпад | 6 | СА | О | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
27. | МИ13 | Управљање квалитетом | 6 | С | О | 3 | 3 | 0 | – | 5 | |
Предмети изборног блока 3 (од 2 предмета студент бира 1) | |||||||||||
28. | ЗЖ11 | Аерозагађење и заштита ваздуха | 6 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | |
ЗЖ12 | Загађивање земљишта | 6 | СА | И | 2 | 0 | 2 | – | 6 | ||
Предмети изборног блока 4 (од 3 предмета студент бира 1) | |||||||||||
29. | АО03 | Операциона истраживања | 6 | С | И | 2 | 2 | 0 | – | 6 | |
ПМ19 | Управљање пројектима | 6 | С | И | 3 | 2 | 0 | – | 6 | ||
ПМ01 | Менаџмент | 6 | С | И | 3 | 2 | 0 | – | 6 | ||
30. | ЗЖ15 | Стручна пракса | 6 | СА | О | – | – | – | 120 | 3 | |
31. | ЗЖ16 | Завршни рад | 6 | СА | О | – | – | – | 150 | 5 | |
Укупно часова (предавања/вежбе + ДОН/ остали часови) и бодови на години | 20,67 | 11,8 | 8,2 | 270 | 60 | ||||||
Укупно часова активне наставе на години | 40,67 | ||||||||||
Укупно часова активне наставе, остали часови и бодова за све године студија | 120,67 | 270 | 180 |
Детаљна спецификација предмета студијског програма Заштита животне средине - акредитација 2017.
Заштита животне средине - Акредитација 2012.
Табела предмета - Акредитација 2012.
Детаљна спецификација предмета студијског програма Заштита животне средине - акредитација 2012.